zondag 3 juli 2016

Hittegolf-... (of regen)activiteit: geef kleur aan een wit-zwart T-shirt!

De zomer begint kwakkelend maar ongetwijfeld betert het weer binnen de kortste keren ;-). We denken even positief: krijg je het binnenkort wat heet, helpt water niet om af te koelen en vind je enkel binnenshuis nog enige verkoeling... Ziehier een een creatip!

Gisteren was het weer dat je binnen doet kruipen (om andere dan hittegolf redenen ;-))... Eergisteren kocht ik een wit-zwart stofje EvaMoutonstofje bij MissAnaïs. Terwijl ik het betaalde, wist ik al dat het meer kleur zou krijgen! We voegden daad bij woord... Al een dag later waren we aan het kleuren met textielstiften, glitteren met textiellijm...

... knippen en naaien (rats door mijn vinger en al!!!!) dat het een lieve lust was!

Meerdere creatievelingen vroegen hoe ik het kleuren en "glitteren" praktisch aanpak.
Je begint met het leukste gedeelte: inkleuren. Voor het glittergedeelte kan je de textiellijm mengen met de glitters en dan aanbrengen. Zo dik of zo dun als het gewenste effect dat je beoogt! Dit is dus anders als de foto die je hierboven ziet.
Je wil natuurlijk dat de kleur en de glitters zo goed mogelijk blijven... Misschien ken je de frustratie al van mooie glitterstofjes die na een keer wassen al heel wat minder mooi zijn? Om je optimaal van dienst te zijn, deed ik een duurzaamheidstest: Ik stop telkens een "beglitterd" stofje mee in de wastrommel om te kijken of de kleuren en de glitters voldoende "houden". Ondertussen ben ik na enkele wasbeurten zo ver dat ik iets meer kan vertellen ;-). Essentieel is het fixeren van de stiften en de textiellijm (met glitters)! Om de inkt en de lijm te laten "versmelten" met het textiel, leg je een doek/stuk bakpapier op je stof en je strijkt langdurig. Voor de "luie wijven" onder ons: je kan je strijkijzer gerust een tijd op het bakpapier laten staan zonder dat je er bij moet blijven. Zo gaan 5 minuten erg snel voorbij en kan je ondertussen nog iets anders doen. Tenzij je deze momenten wil gebruiken als meditatiemoment. Het nuttige aan het aangename koppelen... Aan u om in te vullen wat nuttig dan wel aangenaam is ;-). 
Als je het zo doet, blijft de kleur langer helder én blijven de glitters erg goed plakken. Ik testte natuurlijk maar kort, geen maanden. 
Alternatief voor textiellijm vermengd met glitters, zijn glitter textielmarkers. Een pak duurder maar ook een pak gebruiksvriendelijker natuurlijk. Het budgettair voordeel van werken met lijm is dat je veel verschillende kleuren "glitterlijm" kan creëren en dat de glitters erg zichtbaar zijn (afhankelijk van de dikte van de glitters). Als je meer voor subtiel bent, dan zijn de stiften interessant. 
Laat me je ervaringen zeker weten! Ik ga binnenkort bij een workshop assisteren en dan is het handig om alles op punt te hebben staan ;-). Vragen ook steeds welkom! 
Hier mijn laatste ervaring: een VOOR en NA. Zie je, behalve een andere belichting, is niet veel verschil te zien tussen het stofje voor de wasbeurt en erna!



Nog wat info over de gebruikte T-shirtpatronen:
Het patroon T-shirt van Noor tekende ik zelf. Ik baseerde me op een bestaand geliefd T-shirt. Ik voegde de halslijn en de aangeknipte mouwen toe.

De hals en de zijkant rimpelde ik met Framilastic. Noor wou een schouderloos T-shirt. Ik rimpelde om het geheel wat zedig te houden ;-).

Voor het T-shirt van Tijs koos ik nog eens een Zonen09patroon: de Billie in raglanstijl! Altijd een succes! Voor diegenen die nog twijfelen over dit patroon: ga er voor! Het is zo veelzijdig en de patroonbeschrijving is (zoals steeds bij Zonen09 patronen) top!




Oh ja, wist je al dat Mol een microklimaat heeft? Vandaag konden we hier zonnen... Kom gerust eens af! Je kan er nog iets mee winnen ook! En als je iets laat weten, kan je bij mij eentje komen drinken ;-)

 Naaisgroeten, TinneV!

14 opmerkingen:

  1. Wat een superleuk idee! Hoe cool is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leuk en origineel. Ik hou van de combinatie met het groen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ze vallen hier ook in de smaak! Bedankt voor je bezoekje hier ;-)

      Verwijderen
  3. Nu zijn de paardjes nog schattiger... en unieker!!! Tof ideetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb de stof ook al in huis. We gaan de paardjes laten schitteren hé. Dan kan de zon niet achterwege blijven😉

    BeantwoordenVerwijderen
  5. supertof zeg!! dat had ik nog nergens gezien! echt leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Och maar allez, zo origineel! Kei tof gegaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh gaaf die glitters! Ik zou nooit hebben drurven dromen dat dat werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja echt, dat werk fantastisch! Je moet wel even laten drogen... En ook nog eens op de lijm strijken (als de boel voldoende gedroogd is). Die glitters zijn er letterlijk met niets nog af te krijgen! Voor het gebruiksgemak kan je wel beter textielstiften met glitters gebruiken hoor. Dat werkt net wat sneller. Zo ga ik het ook doen tijdens een workshop bij Miss Anaïs dit weekend. Dan kosten de stiften niets want ze worden gesponsord!!!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!