zondag 11 september 2016

A roman tunic... en stoffenkorting bij La Mima's!

Mijn zus vroeg me een kleedje te maken op basis van een jurk die ze nu echt eens graag ziet... Ik ging aan het tekenen en terwijl zij twijfelt over het stofje maakte ik er al twee voor mezelf. Toeval wil immers dat ik zo'n tuniekje ook echt graag zie! Mijn vriend niet, die vindt me klaar om mee te lopen in de "Heilige Doornstoet". Als Romeinse...

Eerst en vooral: het is (alweer) een heel eenvoudig patroon en je kan het hier gratis vinden! De jurk kan perfect in katoen en dat zonder rits. Door de eerder losse pasvorm, creëer je met ofwel een riem ofwel een elastiek figuur in de taille.

Ik maakte twee variaties op hetzelfde thema:

De meest eenvoudige versie bestaat louter uit een voor- en een achterpand die ik met de overlock aan elkaar vastlockte en omzoomde. Het "splitje" werkte ik af met lichtblauwe biais die soms even komt piepen... De prachtige Cotton+Steel stof roept om eenvoud! Zalig in de zomer maar ook perfect te combineren met herfst- of wintertinten!




Mima van webshop La Mima's vroeg me of ik ervaring had met stof van Cotton+Steel. Zo niet, mocht ik mezelf op haar kosten trakteren! Ze omschreef deze katoentjes als "anders dan anders": zachter, heerlijk om te verwerken en soepel om te dragen. Ze overdreef niet! Ik voeg er nog wat aan toe: er zit een heel lichte comfortabele stretch in en de stof kreukt haast niet. Apart voor katoen vind ik! Ik raad je aan om het zelf uit te proberen. Mima gunt je tot 31 oktober 2016 10% korting op alle stoffen in haar webshop. Gebruik voor je korting bij een bestelling de code "NAAISGERIEF10". Behalve (de grootste collectie Cotton+Steel van België én Nederland!) vind je bij haar nog andere kwaliteitsvolle merken en meer dan stoffen alleen. Laat je me hieronder even weten waar jij op valt?

Ik was naïef en dacht toe te komen met 2 meter. Ik kwam natuurlijk een heel stuk te kort ... De oplossing was de stofbreedte (1m10) te gebruiken! Nu kreeg ik er zelfs nog een rokje voor de dochter uit. De "confetti's" vallen op haar rokje dus anders dan bij mij. Ik onthoud dat ik mentaal moet roteren als ik een stof kies ;-). Je hoeft immers niet steeds je patroondelen in de lengte van de stof te leggen!  Het bespaart je euro's.

De tweede tuniekversie heeft een andere hals en bestaat uit twee delen waarmee ik een tunnel voor een elastiek creëerde.
Des te mooier met mijn oudste fotobomber!



Hier vind je de patroondelen (op eigen, ambachtelijke, wijze uitgetekend) voor maat 38-40-42 (andere maten volgen snel!
Ik gebruikte de stof in de breedte en kwam zo ruim toe met 1m 40 stof (dan moet de stofbreedte wel min 1m10cm). Gebruik je de de stof in de lengte, heb je twee keer de lengte van de jurk nodig (denk er aan de naadwaarde bij te tellen).

Wil je extra info, laat dat gerust weten!


Naaisgroeten TinneV

PS: Ik had het geluk het stofje te krijgen. Deze post werd dus gesponsord maar enkel als ik oprecht tevreden ben over iets dat ik krijg, blog ik er over.

55 opmerkingen:

  1. There is beauty in simple things! Eenvoud, daar hou ik van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, less is heel vaak more vind ik... (Vooral als je geen tijd teveel hebt ;-DD)

      Verwijderen
  2. Ja, ik geraak precies ook wel overtuigd van die eenvoud! Je vriend heeft wel oog voor mode in de geschiedenis, alleen kan je dat nu niet bepaald een 'Romeinse stofkeuze' noemen en dat zal wel het grote verschil maken.
    Bedankt ook om het patroon te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal hem het compliment doorgeven ;-). En hopelijk kan je wat met het patroon. Ik zoek nog een manier om patronen beter te delen...

      Verwijderen
  3. Ik zou het toch ook buiten de bloedprocessie durven aandoen ;)! Geslaagd dus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, de bloedprecessie... Zo noemde men onze geliefde stoet ook zeker? ;-)

      Verwijderen
  4. Wauwie Tinne. Binnenkort kan je met een eigen patronenlijn beginnen. Ik ben vast fan van de eenvoud en idd een mooi stofje en een mooie madam 😉 hebben niet meer nodig! Ik ga alvast op zoek naar een naam voor je patronenlijn. "Tina en Norina" misschien🐘🐝

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci voor de stoeferij Bea ;-). Nu dus nog een manier vinden om hetgeen ik op papier zet, netjes te delen via de blog... Nu is het zo maar een beetje a l'improvist ;-)

      Verwijderen
  5. supermoooooooooooooooiiiiiiiiiiiiiiiiii

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo mooi! En bedankt om je patroon te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! En heel graag gedaan. De hulpverlener in mezelf sluipt mijn privéleven binnen ;-). Hopelijk kan je er iets mee...

      Verwijderen
  7. heel mooi, zeker die met de elastiek in.
    en amai ik wou dat er mij iemand vroeg of ik coton + steel kende ;-) (nog nooit mee gewerkt trouwens maar ik geloof je graag als je zegt dat het super is)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik weet het... Ik ben met mijn gat in de boter gevallen. Bedankt voor het compliment ook! En ik zou inderdaad niets beweren dat niet waar is, zeker niet om zomaar reclame te maken. Het is echt een zalig stofje...

      Verwijderen
  8. Allebei kei mooi! Moet ik ook eens proberen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Allebei superleuke jurkjes Tinne! Je bent een krak!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tof dat je de patroontjes deelt! Fan van het V-tje en de stofjes.
    En Romeins kleed, Italië is toch vaak trendsetter in modeland!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw super mooi! Patroon ligt hier geprint klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi, ik heb het direct opgeslagen!! Hoeveel stof heb je ongeveer nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mooi, ik ga het patroon eens uitproberen ... katoen genoeg liggen in mijn kast. stokstaartje doet het zo

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tine, als ik het patroon afdruk op 100% is het controlevierkantje maar 3,7 cm ipv 5 cm.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel leuke jurk! Mij mss toch eens wagen aan een katoenen jurk voor mezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt, zeker doen... Het is zo heerlijk om je eigen jurken te dragen...

      Verwijderen
  16. Helemaal FAN! Had ook problemen met printen en heb toen met wat berekeningen volledig opnieuw getekend ahv jouw mini versie die uit mijn printer kwam! Super blij met resultaat! Al veel complimenten gekregen met mijn versie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet toch eens uitzoeken hoe dat delen van patronen gemakkelijk er kan.blijkbaar lukt het bij de één wel en de ander niet... In elk geval tif dat je er wel mee aan de slag kon! Als je een fotootje stuurt nr naaisgerief@yahoo.com, zal ik het instagrammen😉 ben eigenlijk wel benieuwd naar het resultaat😊

      Verwijderen
  17. So beautiful! If I understand well the pattern is available for download right? my dutch is not good (yet) ;-)
    Lovely garments

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks ;-). And, yes: the pattern is downloadable but there seems to be a little bug... Not everyone succeeds in downloading... I'll try to do something about it...

      Verwijderen
  18. Ik vind het anders wel héél erg schoon. Mannen, wat kennen die ervan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zopas geprint, ik kan al niet meer wachten tot ik de tijd heb voor achter mijn naaimachine te kruipen :-)) Thanks voor patroontje!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel graag gedaan! Ik hoop dat je ondertussen weer achter het machine geraakt bent? ;-)

      Verwijderen
  20. Hey, ik vind het ook een heel mooi kleedje.
    Ik heb het patroon uitgeprint, maar ben een echte beginner. Hoe werk je de halslijn juist af?
    En kan je de onderkant ook gewoon omzomen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je ;-). Je kan eigenlijk kiezen hoe je de halslijn afwerkt. Check eerst zeker of ze op zich goed valt voor je ze verder afwerkt!
      - Je kan gewoon (de luiewijvenmethode die ik vaak toe pas ;-)) omzomen. Zowel de halslijn als de zoom van de rok.
      - Je kan met een biais werken.
      - Of je kan de hals netjes afwerken met een belegje: (je kan ook volledig voeren natuurlijk). Vb. zoals hier (ik was het al aan het uittypen maar dit is veel duidelijker!) http://sewnaturalblog.blogspot.be/2014/10/naaitechniek-hals-afwerken-met-een-beleg.html
      Roep maar als je nog graag extra info krijgt!

      Verwijderen
    2. Bedankt voor de tips!
      Nog 1 bijkomend vraagje... als je de hals omzoomt, doe je dat dan voordat je de panden aan elkaar vastnaait?

      Verwijderen
    3. Oh, er gebeuren soms rare dingen met de reacties: ik reageerde maar mijn antwoord is niet gepubliceerd (of het kan aan mij liggen ;-)). Hopelijk kon je zelf al verder? Je zoomt de hals pas als je de panden aan elkaar hebt genaaid.

      Verwijderen
  21. hey Tinne, ik heb zelf nooit naailes genomen dus alles is zo'n beetje uit ondervinding. De onderkant (splitje aan de zijkant) vind ik super leuk maar als ik deze met biais zelf probeer af te zetten langs binnen krijg ik toch een dikke bedoeling in het puntje van de split.
    Ik heb de biais in 1 stuk gelaten en zo de hele onderkant omgezoomd, dit is waarschijnlijk niet de bedoeling hé?
    Heb je hier nog tips of een uitleg met foto's over geschreven?
    Het is misschien iets basis maar je moet het weten hé :)

    alvast super bedankt voor je mooie patroontje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kan je hier wat mee? http://docplayer.nl/91843-20-tips-voor-een-perfecte-ronde-zoom-jij-kan-het-ook.html

      Verwijderen
  22. Ik ben echt superfan van dit patroontje. mijn allereerste kleedje maakte ik vanuit dit patroontje. Ik koos voor een stretch bloemenmotief. Omdat ik ondertussen iets meer ervaring heb kocht ik vandaag een kwaliteitsvoller stofje en ben ik opnieuw aan de slag gegaan. Ik ben benieuwd ^^

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hi! Tof dat je er wat aan hebt... Ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat! Lukte het???

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!