zondag 9 oktober 2016

Patroon voor een eenvoudige damesjurk: De "Roman Tunic"

Ik zocht een heel gemakkelijk patroontje voor een katoenen jurk. Geen rits, plooitjes of andere tierlantijntjes.  Veel mooie stofjes, weinig tijd weet je wel... (Ook een rekbare stof kan perfect zoals je verder in de tekst zal lezen!)

Hier schreef ik al over het ontstaan van de Roman Tunic. Ik kreeg vele enthousiaste reacties over het patroon en wil het dan ook delen!






Meer info over deze jurken: hier,  hier en hier.

Beschrijving: Een eenvoudige jurk met een eerder losse pasvorm die veel lichaamstypes flatteert! Uitgewerkt in twee variaties. Afgerond rokdeel met twee splitjes. Zak als optie. 
Door de eerder losse pasvorm, creëer je met ofwel een riem ofwel een elastiek in de taille figuur. Meteen verdoezel je lichaamsvormen die je minder flatuleus vindt😁.  
Er zijn mogelijkheden te over om het patroon aan te passen aan je wensen... vb. V in de rug, hals extra uitdiepen, mouw versmallen, mouw verlengen, paspelke hier of daar, ... Je kan er zelfs een T-shirt- of rokpatroon van maken!
Voordeel is dat het patroon van de jurk in twee delen getekend (boven en onder) is. Zo kan je gemakkelijker lengte en breedte aanpassen.

Zelf stoeide ik op verschillende manieren met het basispatroon:
Bijvoorbeeld:
- versie met schouderpas en fronsen:







- een ruimer getekende versie in een heel soepele stof, met watervalhals en andere mouwen:






- Stof: eender welke niet stretchstof (maar ook met stretch lukt het als je versmalt in de lenden of een maat kleiner neemt (zie hier) en ook onderaan dit bericht).


- Met wat kleine extra's maak je er een sweaterjurk van. HIER vind je er tips voor. 



- Hoeveelheid stof:
* Gebruik je de stof in de lengte (zelfkanten liggen dan gewoon links en rechts) en is de stof is breed genoeg om de patroondelen van het voor- en achterpand naast elkaar te leggen (denk er aan de naadwaarde bij te tellen) dan kom je toe met één keer de lengte van de jurk.
Is de stof onvoldoende breed, dan heb je uiteraard twee keer de lengte van de jurk nodig.
* Soms kan je de stof in de breedte (dus tegen de draadrichting in en zelfkanten boven- en onderaan ipv links en rechts) gebruiken dan kom je ruim toe met 1m 50 stof (afhankelijk van de gekozen maat, de gewenste lengte van de mouwen en de manier waarop je de mouwen wil afwerken). 
Let op: meet goed na of de stof voldoende breed is voor de maat die jij gaat maken! Houd rekening met de stretchrichting (ook in katoen zit vaak een lichte stretch!) van je stof.
Je kan de jurk goed aankrijgen als je ze voldoende ruim neemt, ongeacht de stretch in de breedte van de afgewerkte jurk, maar als je de maat wat nipter neemt, moet je er voor zorgen dat de afgewerkte jurk nog voldoende "meegeeft" in de breedte. 
- Maten:
* 36-38 (B: 92 T: 78 H: 99)
* 38-42 (B: 94 T: 80 H: 108)
* 42-44-46 (B: 106 T: 99 H: 111)

Meet het patroon voor jezelf best goed na! Ik raad aan om eerst een pasmodelletje te maken uit goedkope stof. gewoon voor- en achterpand zonder afwerking... Zo verspil je het minst tijd en mooie stof en kan je de jurk goed laten passen!
Ter info i.v.m. de lengte van de jurk:  ik ben 1m80 en verlengde het lijfdeel met 8 cm en de rok met 4 cm. 

Twee variaties:  

1. De meest eenvoudige versie bestaat louter uit een voor- en een achterpand die ik met de overlock aan elkaar vastlockte en omzoomde. 


Bij deze versie, ook bestaande uit slechts twee patroondelen, maakte ik een tunnel met elastiek aan de binnenkant.



2. De tweede tuniekversie heeft een andere hals en bestaat uit twee delen waarmee ik een tunnel voor een elastiek creëerde.

  
Klik op deze link voor de 3 verschillende maten en de twee verschillende uitvoeringen van de jurk: Patroondelen (op ambachtelijke wijze getekend)

Controleer bij het printen zeker het controlevenster. Dat moet 5 cm zijn. Het steekt in dit geval niet op een millimeter omdat het een losser model is.
Naadwaarde is niet inbegrepen! Teken de mouw ev. wat langer en voeg zoveel fantasietjes toe als je wil!

Extra info en mogelijkheden: 
- Globale werkbeschrijving: 
De patroondelen van het lijfje en de rok kan je gewoon in elkaar laten doorlopen op je patroonpapier. Je maakt het lijfje zo lang als nodig en tekent er dan het rokdeel bij aan. Zo eindig je met slechts twee patroondelen: een voor- en achterpand.
* Omdat er vragen kwamen over het afwerken van een ronde zoom: hier vindt je een heleboel tips!
Zonder split: Stik zijnaden toe. Zoom hals, mouwen en rok om, maak een beleg of werk met voering.
Let op: Houd er rekening mee dat de onderkant van je jurk versmalt als je de split weglaat. De split zorgt immers voor extra beweegruimte. Dus: ofwel neem je kleine elegante stapjes ;-), ofwel rond je het rokdeel niet af en verbreed je onderaan een beetje, ofwel gebruik je een rekkende stof.
Met split: zoom de rokzoom om, stik daarna pas de zijnaden. Stik nog eens horizontaal boven het splitje om dit te verstevigen.



* Als je boven- en onderlichaam niet helemaal proportioneel zijn, kan je lijfdeel of rokdeel wat verbreden/versmallen en terug op elkaar laten aansluiten door de zijlijn van de patroondelen mooi door te laten lopen. Op die manier past de jurk op heel veel lichamen. Piece of cake en de hulplijn staat open! Soms is het wat zoeken naar de juiste maat maar geloof me, eens gevonden, is het basispatroon een gemak om mee aan de slag te gaan!
* Het rokdeel teken je zo lang als je zelf wenst. Verkorten van de rok doe je niet gewoon onderaan maar ergens in de helft van de rok zodat de rok onderaan gewoon op dezelfde manier valt. Nadat je verlengde, laat je de lijn terug mooi doorlopen. Verlengen of verkorten van een kledingstuk doe je door een horizontale lijn te trekken op je patroondeel en het patroon door te knippen. Daarna schuif je een stuk patroonpapier onder het in twee geknipte patroon en laat je de zijnaden terug aansluiten.
* De hals kan je naar eigen wens verbreden, uitdiepen...
* Wil je een zak toevoegen, dan knip je de zakdelen uit het patroon (voor instructies bij het maken van een zak zie deze post).
* Je kan de jurk in twee delen (lijfje en rokdeel apart) maken om met twee kleuren te werken, zakken toe te voegen of op die manier een tunnel te maken.
Wil je zo een tunnel creëren, dan knip je een 3tal cm extra naadwaarde aan het lijfje en het rokdeel. Je legt de bovenkant van het rokdeel op de onderkant van het lijfje, met de goede kanten van de stof op elkaar (het rokdeel trek je dus averechts, het lijfje laat je gewoon met de goede kant naar boven liggen. Het lijfje schuif je dus eigenlijk in het rokje). Je stikt de bovenkant van de tunnel, legt het rokdeel terug naar onder (de goede kant van de stof weer naar buiten) en stikt de onderkant van de tunnel. Daarna trek je er een elastiek door.

Update: Omdat ik vragen kreeg om de jurk ter verkleinen naar kindermaat en dat zelf ook wel zie zitten, ben ik hiermee aan het experimenteren. Het blijkt alweer heel erg eenvoudig. Kijk snel hier.


Ik sta erg open voor opmerkingen ter verbetering of vragen! Stuur deze zeker door (naaisgerief@yahoo.com).
Maak je de jurk, post dan zeker een foto op Instagram met #romantunic en @naaisgerief zodat ik jouw creatie kan bewonderen!


Een voorbeeld van creaties van anderen:

- Hutspepruts in katoen
- Mimaloki in katoen, en Mimaloki in jersey en met stropmouwen
- Twoowlettes  en Twoowlettes  en ook deze nog😍 in katoen
- Titami in een sweaterstof
- Ma'am Musketier in katoen
- Made by mama Nicky in katoen, met paspel aan de hals en mouwen Succes!

NaaisgroetjesTinneV

75 opmerkingen:

  1. Super leuk!bedankt voor het patroon komt op mijn to do lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh wauw, ik vind dit echt een leuk patroontje en ga het zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supermooi!! Ik moet effe mijn naaimodus terug vinden en dan ga ik deze zeker proberen, want ik ben een jurkjesmadame!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, naaimodus kwijt... Hopelijk vind je de zin snel terug. Dit is in elk geval een heerlijk snel klaar project dat je zeker blij zal maken...

      Verwijderen
  4. Mooi kleedje, maar ik krijg het patroon niet geprint. Ik ben nog een beginneling waardoor 'controlevenster op 5cm' nogal chinees klinkt voor mij. Tips? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oké, net gelukt om toch te printen. Lag aan mijn instellingen van Google Drive. En zo is het controlevenster-gegeven ook direct duidelijk geworden. Slim van me... Haha!

      Verwijderen
    2. Oeps sorry! ik las zomaar over je reactie heen blijkbaar ;-). goed dat je het gevonden hebt ;-). Ging je al aan de slag ook?

      Verwijderen
  5. Eenvoud siert! Dank je om dit met ons te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. super !! dankjewel voor het patroon !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eindelijk tijd gevonden om het patroontje te tekenen! Heb je nog tips voor het beleg? Heb er eentje getekend, maar wie weet zijn er nog dingen waar ik vergeet op te letten...? Hoe diep maak je het bvb. best...?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wanneer je opteert voor een tunnel, dien je dan in totaal 6 cm extra naadwaarde te nemen (zijnde 3 cm extra voor rokdeel + 3 cm extra voor lijfdeel)?
    De rechte lijn aan lijfje = stofvouw?
    De rechte mijn aan rok = stofvouw?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe dat inderdaad zo ja... Zo heb je voldoende ruimte om een mooie tunnel te maken. En ivm de stofvouw: je legt de rechte kant inderdaad tegen de stofvouw zodat je een geheel krijgt.

      Verwijderen
    2. Dank-je-wel voor je uitleg. Ik ga binnenkort beslist je patroon eens uitproberen. Ik vind het een heeeel mooi kleedje!! Een dikke merci voor het delen van je patroon van dit kleedje. Eerst een passende stof zoeken.

      Verwijderen
    3. Met veel plezier hoor! Laat zeker weten wat het geworden is ;-)

      Verwijderen
  9. Super leuk! Ik vond net een passend stofje (soepel katoentje met cactussen 😃). Zoom je de halslijn ook gewoon om of doe je altijd een beleg? Ik zie het niet meteen op het patroontje​.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook hier nog eens even het antwoord: ik zoomde om en maakte al eens een beleg...

      Verwijderen
  10. Hallo, heel mooi kleedje!!
    Kun je iets specifieker uitleggen hoe je precies die tunnel creëert aub want ik versta dit totaal niet. Eventueel met een tekening van hoe je stof op elkaar legt + waar je precies een naad stikt? En waar is er dan nog opening om je elastiek in te steken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hi, dank je! mmm... ik probeer er nog eens een duidelijke foto van te maken! Ik paste de uitleg nog een beetje aan. Probeer eens letterlijke te volgen wat er staat en laat dan eens weten of het duidelijker is? Ik kan me echt voorstellen dat het ingewikkeld lijkt maar dat is het niet ;-)?

      Verwijderen
  11. wat een mooie jurk! Het lukt mij niet om het hele patroon te printen. alleen pagina 1 kan ik printen.
    Is het mogelijk om het bestand van het hele patroon naar mij te sturen eventueel in een pb?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry!!! Ik keek over je post blijkbaar! Lukte het al? Je moet blijkbaar ergens de juiste optie aanklikken, iets met volledig document ofzo...

      Verwijderen
  12. super, iets simpel en mooi zonder veel franjes, precies wat ik zocht :) komt mooi tot zijn recht met mooie stofjes idd, dank je wel om dit te delen!!! ik ga dit binnenkort eens nader bestuderen en uitproberen, eerst die andere projectjes nog afronden :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel graag gedaan! Stuur je me foto's door als je jurk af is?

      Verwijderen
  13. Hoi
    Ik wil graag het patroon printen maar ik zie niet waar ik het kan vinden. Ik lees er vast overheen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je naar deze zin op zoek gaat, kan je op het laatste deel van de zin klikken :-) Succes!!!

      Verwijderen
  14. Reacties
    1. Ik zou dat zeker proberen in een goedkope stof! Ik zag er wel al eentje...

      Verwijderen
  15. Prachtig! Die donkerblauwe stof met gouden vogels: weet je nog hoe die heet, of waar je die gevonden hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! meer info: http://naaisgerief.blogspot.be/2016/10/eenvoudig-patroon-lottemartensstof.html

      Verwijderen
  16. dag Tinne, wat een leuk patroon! Ik vind dat stropje in de mouw wel heel mooi, hoe heb je dat gefikst? Dat heb ik nog nooit gedaan, en alle hulp is welkom! Bestaat er ergens een tutorial van? Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je ;-), En je kan hier meer info vinden: http://mimaloki.blogspot.be/2017/04/een-rekbare-roman-tunic.html

      Verwijderen
  17. Wat een leuk patroon! Als beginnende naaister zeker doenbaar ☺️ heb een paar kleine aanpassing gedaan op mijn model maar het heerlijk. Dank je wel!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, fijn dat je er plezier aan hebt (gehad!), stuur gerust een fotootje van je exemplaar door ;-).

      Verwijderen
  18. Hoi,bedankt voor dit patroon, ik ben nu ermee bezig. Alleen zou ik lange mouwen eraan willen toevoegen: heb je misschien een simpele patroon? Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hi, wat laat waarschijnlijk ;-) maar ik vrees dat je sowieso best zelf op zoek gaat want dat kan ik niet zo meteen uit mijn mouw schudden :-)

      Verwijderen
  19. Dank je wel voor het patroon! Blij dat de link anno 2022 nog steeds werkt. Ik popel om eraan te beginnen (heb nog nooit een kledingstuk gestikt). Mooie december en fijne feestdagen gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat ik een stevige vlaag van stofknipvrees kreeg, durfde ik plots dan toch het patroon niet uit mijn proefstof knippen (hoe erg kan het zijn, die vrees, want de proefstof is een lap van 3 euro waar 4 van die kleedjes uit geraken - maar soit, ik durfde dus toch niet knippen). Vandaar dat ik besloot om enkel het rokje te knippen uit een ander lapje stof (van 1 euro, u weet wel, kwestie van geen rampen te maken als het falikant afloopt ...). Met een elastiekband van een versleten ondershort van mijn man (tja, geen greintje zelfvertrouwen?), en het gedurfde geknipte stukje stof maakte ik op een uurtje (zie mijn vorige comment hierboven, toen was het patroon net geprint) een keileuk rokje. Weliswaar een dingjetje voor thuis en misschien in de tuin echter niet daarbuiten, maar daar was het... een eerste kledingstukje. Van die rokjes volgen er nog denk ik, want het gevoel is heel plezant om iets over je knieën te trekken dat vanonder de eigenste naaimachine kwam! Als ik over mijn knipvrees geraak, bezorg ik u zeker een foto van mijn versie van de Roman Tunic, maar daarvoor dus nog even geduld. Eerst nog een paar keer het toffe rokje bekijken, ronddraaien, passen ..., dan geraakt die grote lap stof ook nog wel eens tussen de schaar :). Nogmaals, super bedankt voor het patroontje en zo tof dat de link nog altijd werkt!

      Verwijderen
    2. De wereld behoort aan de durvers! Gewoon relativeren en proberen. Of pak u een oud laken ofzo. Je gaat er zo'n deugd van hebben. Hup, geef u een schop onder uw kont!!!!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!