vrijdag 4 augustus 2017

Gratis patroon getest en mega goed bevonden: "Summer Vibes V-neck"... (voor meisjes en jongens!)

De Summer Vibes V-neck is het ideale zomertopje in stretchstof... Lekker fris zonder mouwtjes en met een V-halsje.


Gratis patroontjes zijn altijd tof, zeker als ze vooraf ook nog eens grondig getest worden door een groep enthousiaste naaisters! Jill Miller van Orange Daisy Patterns neemt haar job serieus en gooit niet eender wat op het net! Bovendien krijg je bij het patroon een perfecte werkbeschrijving en een boel tips (vb. over hoe je het patroon kan aanpassen als je kind verschillende lichaamsmaten heeft) en word je uitgenodigd wat te experimenteren met de steken van je naaimachine. Ken jij bijvoorbeeld de schelpsteek al? Ik geef je verder in dit bericht alle info om er zelf mee aan de slag te gaan!

Dit eenvoudig te maken patroontje lijkt op het eerst zicht misschien enkel geschikt voor meisjes...

 ... maar tijdens het testen bleek het ook perfect voor jongens!

Tijs werd naaisgewijs al een tijd stiefmoederlijk behandeld, dus kreeg hij deze keer drie nieuwe T-shirts!



Hij koos resoluut voor stofjes met frisse tekeningen, waaronder deze prachtige FinchFabrics-paneeltjes...




Wij gaan er van uit dat deze zomertopjes perfect van pas gaan komen op onze vakantiebestemming.

Maar dus... de schelpsteek om een zoompje af te werken...


Er zijn verschillende steken die hetzelfde effect bekomen, blijkbaar verschilt de steek van machine tot machine (zie onderaan dit blogbericht voor andere mogelijkheden). Ik gebruikte de blindzoomsteek, sommige machines hebben een steek die effectief "schelpsteek" neemt. Laat je me weten welke steek jij ervoor kan gebruiken?

Om deze mooie afwerking te verkrijgen, komt het er op neer dat je een steek moet kiezen die eerst een rechte steek vooruit stikt en daarna een steek naar opzij. Door deze laatste steek wordt de stof wat naar binnen getrokken waardoor je de "schelpjes" bekomt.

Voor het stikken, strijk je een zoompje van ongeveer een centimeter. Belangrijk is om de stof zo onder de naaivoet te leggen dat de zoom waar je de schelpzoom wil aan de juiste kant ligt. De machine moet immers elke keer aan de zijkant NAAST de stof steken en welke kant dat is, wisselt van naaimachine tot naaimachine. Kijk best even in je handleiding...

Omdat mijn stof verschillende kleuren heeft, koos ik voor transparant garen om geen "kleurenkermis" te krijgen...

Ken jij steken of afwerkingen die je wil delen? Ik hoor ze graag!


Het patroon (maat 2j tot 14j) kan je gratis downloaden als je lid wordt van deze Facebookgroep (Vraag je lidmaatschap aan en ga dan naar het bericht waar dit patroon wordt aangekondigd. Je krijgt dan een code om het patroon gratis te downloaden).
Opm:  De top valt eerder ruim dan smal. Ik ben nogal geneigd op de groei te naaien en nam een maatje groter voor het eerste shirt voor Tijs (die met de boten). Deze bleek echt wel te groot te zijn!
Ik koos daarna de maat die overeenstemde met zijn lichaamsmaten en dat was perfect.


Naaisgroetjes van TinneV

Voorbeelden van enkele andere steken die hetzelfde resultaat geven:


Steek 12



steek 17

32 opmerkingen:

  1. mooi, van waar haalde je dat eerste stofje met die boten :))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. awel, ik weet het zelf niet meer! Ik heb dat al een tijd en zou niet meer weten waar ik het kocht...

      Verwijderen
  2. Super leuk. Ben vooral fan van de afwerking van het 'meisjes' boordje. Ga ik natuurlijk ook nadoen! ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, dat is eens iets anders he? Moet je inderdaad zeker eens doen! En als het af is, post het maar op fb en tag me even zodat ik jouw resultaat ook kan zien ;-)

      Verwijderen
  3. Heel leuk, je zoon zal content zijn! En die schelpsteek wil ik ook nog wel es proberen, ziet er erg leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is hij inderdaad! De schelpsteek is eens wat anders he. Benieuwd welke steek het bij jou is!

      Verwijderen
  4. Ik heb ordernummer 351 gekregen, maar ik kan het patroon niet downloaden. Wat doe ik verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee... Als je lid werd van de fbgroep zie je normaalgezien een bericht met een code. Heb je dat bericht al gezien?

      Verwijderen
  5. Ha, ik héb een schelpjessteek - en nog zo'n slordige 150 steken op mijn naaimachine - maar gebruik die zelden. Mijn blinde zoom steek, die gebruik ik echter erg vaak; ik kan niet naaien met de hand en ik vind zo'n blinde zoom mooier dan een gewoon doorstikte zoom, dus ik doe dat voor quasi elke jurk/rok machinaal.
    Dat transparant garen steekt me echter de ogen uit vrouw, dat is nu eens iets waar ik moeilijk weg mee kan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mah zoeteke toch, naaien met zo'n transparant garen is niks in z'n eigen ;-). Waar val je over? Ik ga mijn andere steken toch ook nog eens uitproberen.

      Verwijderen
    2. Gek genoeg marcheert dat niet goed. Ik probeerde al vanalles maar hij blijft lussen trekken vanonder. Nuja soit, so be it. Als dat mijn enige naaifrustratie is, kan ik daar best mee leven #schaterlach

      Verwijderen
  6. oeh! Ik ga direct eens zien. zo'n patroontjes komen altijd van pas ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ideaal he! Zo simpel eigenlijk maar tegelijk ideaal. Ik ben her heel content van!

      Verwijderen
  7. Super leuke shirts. Wat zullen Tijs en Noor weer schitteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel toffe shirts! En die steek moet ik proberen!! Zo simpel en mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super mooi! Niet alleen de shirtjes maar ook de foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg leuk! Ik had niet verwacht dat het patroon ook zo tof zou zijn voor jongens. Ik ga het snel eens uitproberen en zeker ook de schelpsteek is een toffe tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, voor jongens inderdaad ook perfect vind ik! Succes en veel plezier er mee😊

      Verwijderen
  11. Heel leuk shirt. Helaas kan ik de code niet meer vinden op Facebook pagina. Denk al te oud 😊😌

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!