donderdag 11 januari 2018

Teken je eigen sweaterdress!

Ik ben kei mee met mijn tijd jong... En dat op mijn leeftijd ;-). Ik leef momenteel namelijk in een sweaterdress want ik was jaloers op die van mijn dochter ;-). 


Ik vroeg me ook af of ik daar wel mee zou staan. Eigenlijk dacht ik dat de jurk wat zakkig zou uitvallen... Maar volgens mij is dat niet het geval! 


Het toffe aan zo'n sweaterjurk is dat je een ander patroon zo omgevormd hebt door de juiste stof te kiezen. 

- Je kan bv. gewoon een wat ruimer jurkpatroon in sweaterstof maken zoals ik deed met dit gratis Roman Tunic patroon dat je HIER kan downloaden. 
De stof goed kiezen kan al volstaan maar ik vertekende nog een beetje: 
* Ik dacht dat ik het patroon moest verruimen maar dat bleek niet nodig. Ik stikte dus nog eens terug langs de zijnaden om weer te versmallen en stikte iets verder in in de taille. Dat bleek wat eleganter. 
* De achterkant van het rokdeel komt lager dan de voorkant...
 
 
... omdat ik boogjes maakte: vooraan een boog naar boven, achteraan een boog naar onder. 
 

* Ik tekende langere mouwen aan de jurk.
 

Bij het patroon van de Roman Tunic is dat heel gemakkelijk omdat deze aangetekende mouwen heeft. Je tekent het patroon voor een mouw door de mouw te verlengen en deze te spiegelen (vergeet niet dat er nog naadwaarde bij moet ;-)). 


* Tot slot zette ik boorden aan de jurk: onderaan, aan de hals en aan de mouwen.

Waarmee ik maar wil illustreren dat je met een "just cut it" houding niet op zoek hoeft naar een afgewerkt sweaterdresspatroon! Dit is overigens maar één van de vele mogelijkheden: je kan zonder boorden werken, zakken in de zijnaden toevoegen, de voor- en achterkant in gelijke lengte maken... Voor inspiratie gebruik je op internet de zoekterm sweaterdress of -jurk in en je bent even zoet ;-). 

- Andere mogelijkheid is een T-shirt of sweaterpatroon verlengen zoals ik HIER al suggereerde.  

Maakte jij je sweaterjurk al of vind je dat model toch niets voor jou? Welk patroon gebruikte jij voor jouw jurk?


Naaisgroetjes van TinneV!

23 opmerkingen:

  1. Mooi! En comfortabel, hé? Ik verlengde het Odette shirt uit lmv tot een sweaterjurk. De zoom onderaan werkte ik af met een brede glitterelastiek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mega comfortabel zelfs ;-). ik gebruikte voor de jurk van mijn dochter ook een glitterelastiek!

      Verwijderen
  2. Heel mooi gedaan en wat een prachtige kleur. Staat je prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je ;-). En ja, die kleur is echt heel erg mooi eh? zo'n diep rode kleur is echt krachtig...

      Verwijderen
  3. Wahahaha, over comfortzones gesproken; dit ligt zo ongeveer vier zones verder gok ik ;). Laat het ons er volgend jaar nog eens over hebben, afgesproken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Poseergewijs bedoel je? ;-). MIJLENver zou ik zelfs durven zeggen ;-) Hoe denk je dat het volgend jaar gesteld gaat zijn?

      Verwijderen
  4. Dat heb je weer slim gedaan Tinne!! Zo een sweaterjurk staat ook nog op mijn lijst om te maken, want die ziet er zo comfortabel uit, heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. keileuk! die wil ik ook wel eens maken. eerst weer gepaste stof vinden... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel leuk, de sjaal maakt het af.

    Ik maakte enkele jaren geleden een Julia van compagnie m verlengd tot jurk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yo, you trendsetter ;-). en ja, die sjaal, die is echt de kers op de taart ;-)

      Verwijderen
  7. Goed idee van jou zeg en je hebt gelijk, de jurk staat je perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. this sweater dress looks oh so comfy! Love the colour.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Staat ook nog op mijn to do lijst - allez toch ééntje voor mezelf. Ik maakte er al één voor dochterlief (verlengde een sweater uit mijn favoriete boek "Matching outfits Matching mmind" van Eef Theys - die dochter toch - krijgt altijd voorrang. Prachtige dress die van jou. 😘

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel leuk! Ik ben al een tijdje opzoek naar een patroon voor een sweaterjurk, wellicht ga ik deze proberen. Alleen het tekenen van lange mouwen/verlengen van korte mouwen, is nieuw voor mij; heb je nog tips hoe dit goed te doen?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!