woensdag 27 juli 2016

Een bloem van een Louisadress (mét split!) en van 't één kwam 't ander!

Ik wou enkel de lengte aanpassen. Echt waar! Maar toen legde ik het middenachterpatroon tegen de stofvouw en had ik maar één in plaats van twee delen. De rits kon er dus niet meer in het achterpand gezet worden... Ik verwerkte deze dan maar in de linkerzijnaad. Terwijl ik paste, vonden ik én mijn aanwezige naaivriendinnen dat een split niet zou misstaan. Een Louisadress mét split dus...


En met een blinde rits die niet blind is...


We vonden dat wel passen...

Ik durf je een split aanraden! Je kan gemakkelijker door de knieën,  je beter springen en "oarig" doen! Handig vind ik dat, moeder zijnde...


Oh ja, en ter zijner tijd kom je ook nog sexy voor de dag met zo'n split, hahaha ;-).

Een split kan je op verschillende manieren maken. Je kan met een splitbeleg werken (hoe je dat doet, kan je vinden onze pinterestpagina bij tutorials en naaitips).
Ik deed het eenvoudiger:
- ik naaide de zijnaad nog een tweetal centimeter toe onder de rits
- ik verstevigde net onder de rits en op het einde van deze twee centimeter met een verticaal stikseltje
- ik plooide de naadwaarde om en stikte deze als een zoom vast.

Als je de Louisadress nog niet kent, wordt dat hoog tijd ;-)! Zelfs voor een beginner (met een beetje ervring). Het is een eenvoudige jurk die snel in elkaar zit (als je doet wat je moet doen!). Je kan de jurk maken met of zonder zak, er zijn meerdere mouwopties en de prinsessennaden geven subtiel vorm aan de jurk (en dus ook aan jezelf :-)). Marte, de bezielster van Compagnie M, loodst je met haar duidelijke werkbeschrijving gezwind door het naaiproces.

Zelf koos ik voor de versie zonder zak. De zak is nooit mijn favoriete onderdeel van de jurk geweest...
Voor een zomerversie vind ik de kapmouwtjes ideaal.







Misschien handig om te weten: ik ben 1m80 (en 1cm ;-)) en verlengde op 3 plaatsen: in de taillelijn 2cm, de heuplijn 3 cm en onderaan voorzag ik 5 cm zoomwaarde. Dat had ook 3 mogen zijn. Verder ben ik tevreden met mijn keuzes.
Aangezien ik disproportioneel geconstrueerd ben, werkte ik met 3 verschillende maten: bovenaan maat 38, verbreedt richting taille naar maat 40 en verder aangepast naar een 42 op de heupen! Ook dat bleek een goede keuze. Een full bust adjustement was misschien ook zinvol geweest maar die kelk liet ik zeer wijselijk aan me voorbij gaan! Waarom moeilijk als makkelijk ook kan???

De stof koos ik uit (gezonde ;-)) jaloezie op een kleedje van mijn dochter! Een samen-aan-foto komt nog wel eens. De kleur die ik koos, vind ik net iets meer gepast voor mijn gezegende leeftijd ;-).

Naaisgroetjes van TinneV!

Benieuwd wat jij van deze versie vindt!

31 opmerkingen:

  1. haha, ik moet een beetje lachen met jouw eerste zinnetje :-) Wat hou ik toch van je schrijfstijl! en deze Louisa is absoluut een toppertje! heel schoon! en altijd leuk om 'oarig' te doen, geeft me een beetje nostalgie naar mijn Geelse roots ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ;-), blij dat ik je op een vroege ochtend (of hoe laat was het daar bij jullie???) al een beetje kan laten lachen ;-), en volgens mij kan je in Amerika ook oarig doen, mij lijkt dat zelfs een beetje een oarig "land" ;-)

      Verwijderen
  2. Wauw, Tinne! De split was een goede keuze! Leve de naaidates!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was al helemaal fan van je dochter haar jurk maar ook deze splitversie vind ik heel leuk! En als je er "oarig" in kan doen zit het zeker goed met deze jurk ☺.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, een dubbel compliment! Dat neem ik graag aan ;-) Bedankt!

      Verwijderen
  4. Een prachtige versie als je het mij vraagt. Je staat fantastisch met het stofje :-)
    Marlies.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dank je ;-). Leuk om te horen dat een stofje waar je van houdt, je ook nog eens flatteert ;-)

      Verwijderen
  5. Weer heel mooi! Lijkt me inderdaad heel handig zo een split!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! En geloof me vrij! Zo'n split is mijn redding... Deze ochtend op de fiets voelde ik me voor de eerste keer niet helemaal bloot met een katoenen kleed tot net onder mijn gat omhoog getrokken omdat mijn benen anders niet rond konden draaien ;-)

      Verwijderen
  6. Woehoe! You go Tinne! Supermooie jurk en inderdaad ook nog sexy!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Reacties
    1. oh, en "girl" nog wel. En dat op mijn 43ste!!! You made my day ;-)

      Verwijderen
  8. prachtig! een voordeel van de rits in de zijnaad is dat je geen circustoeren moet uithalen om die op je eentje vast of los te maken ;-) al heb ik al ondervonden dat het van het meegeven van de stof afhangt hoe vlot dat gaat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je! en ja, dat voordeel had ik nog niet eens genoemd. Maar het klopt wel... Het nadeel is dan weer wel dat je altijd het trekkertje van de rits onder je arm hebt zitten. maar dat valt wel mee. het went ;-)

      Verwijderen
  9. Mooi! En die split is een goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw super geslaagd! Geeft goesting om er in te vleigen 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je kan er dus ook mee fietsen! ;) Leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, ik ontdekt telkens weer nieuwe mogelijkheden ;-)). Die jurk is ongelooflijk multifunctioneel ;-)

      Verwijderen
  12. Mooie versie met die eigen split'touch'. Wat kan jij goed "oarig" doen :-) ! Kortom een goed zittende jurk !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat oarig doen op de foto's valt nog mee ;-). Ja een heerlijke jurk!!!

      Verwijderen
  13. Ik vind deze versie fantastisch! Ik was al aan het spelen met het idee van een split, nu jij het hebt voorgedaan hoef ik dus niet meer uit te vissen hoe dat moet, dankjewel! Hele hele mooi Louisa!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, voilá se, zo eenvoudig kan het leven soms ook zijn ;-), bedankt voor je enthousiaste reactie ;-)

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!