dinsdag 9 februari 2016

Katoenen broodzak (deel 1): welke stof?

Hoewel ik me telkens voorneem geen plastic zakjes meer aan te nemen in de winkel, heb ik ze vaak vast voor ik er erg in heb! Preventief leg ik overal katoenen zakjes klaar: in de fietskar, in mijn auto, in mijn handtas, op het werk... Toch slaag ik er in om aan de kassa te staan met een vol winkelmandje en pas dan tot de ontdekking te komen, weer geen zakje bij te hebben!
"Zo zal je het leren!" denk ik soms in een dappere bui. Ik verplicht me vervolgens om al mijn winkelwaar tussen mijn armen te klemmen en zo mee naar mijn fiets of auto te sleuren. Menig mens kijkt me meewarig aan wanneer er weer iets tussen mijn armen door glipt en ik een nieuwe stapeltechniek moet zoeken. Het moet een zicht zijn... Ooit kwam een vriendelijke man me alsnog een zakje brengen. Genaaaant! Mama, die meneer vindt jou lief, zei mijn dochter toen. Ik heb het toch maar aangenomen... 
Het is punt is: ik leer niet bij... 

Maar nu, nu ga ik echt de uitdaging aan! Mijn ecologische voetafdruk moet kleiner. Ik begin met herbruikbare broodzakken te maken, flock er een vrolijk tekeningetje op en ga voortaan naar de bakker met mijn eigen broodzakken. Wie moeder aarde lief heeft, volge mij...

Van een collega kreeg ik een zakje mee dat wel eens de ideale vormen zou kunnen hebben. Een bezoekje aan de bakker, bevestigde mijn idee: een groot rond volkoren brood past er perfect in ;-). "Misschien de opening nog een beetje breder maken madam" gaf de bakker als goede raad. 
Wil je zelf ook aan de slag gaan? 


Ik googelde alweer een beetje rond en vond meerdere tips om een broodzak te maken: deze vind ik echt een aanrader! Dat is pas upcyclen.

Rest de vraag: welke stof gebruik ik??? Wie heeft dé tip voor een ideale stof? En waar kan ik deze vinden? Het brood wil ik immers bewaren in een stofje dat voldoende hygiënisch is en geschikt is voor voedingswaren.

Aanvulling: we moeten op zoek naar ongebleekt biologisch katoen. Nieuwe zoektocht ;-): waar vinden we dit?


Naaisgroetjes van TinneV

2 opmerkingen:

  1. Balekatoen of van die oerdegelijke keukenhanddoek en - zouden die niet kunnen dienen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Balekatoen of van die oerdegelijke keukenhanddoek en - zouden die niet kunnen dienen ?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!