zondag 10 april 2016

Mix and Match T-shirt à la Maison...

Wat is er leuker dan kopen in de winkel? Zelf maken!
Wat is er spannender dan gewoon een patroon volgen? Patronen aanpassen!
Wat er uitdagender dan een patroon gebruiken? Zelf ontwerpen!
Dat laatste is toekomstmuziek hoor. Als beginnend naaister ben ik al tevreden met een eenvoudig patroonhackje! Of beter: een mix and matchke. Omdat het zo goed meeviel, wil ik mijn ervaringen delen... Wie weet, gaan beginners die nog nét niet durven daarna zelf aan de slag!

Ik vond een stofke toen ik eens "rap even" binnensprong bij een stoffenwinkel in de buurt. Alweer zo schoon... Ok, eerlijk nu, ik vond er twee.

Terwijl ik betaalde, zag ik al wat ik er mee zou doen. Twee snelle projectjes: eentje voor mezelf, eentje voor de dochter. Het patroon van de Harleytop lag hier nog klaar van een tijd geleden. Mooi modelletje maar wat "simpel" voor hetgeen ik deze keer wou. Het mocht iets extra hebben dus kreeg het dat...

Als basis gebruikte ik het patroon van de Harley top maar eender welk T-shirtbasismodelletje kan dienen. Met mijn 1m80 verlengde ik, zoals steeds. Het rugpand maakte ik langer dan het voorpand.
In plaats van het halve voorpaneel over te nemen, tekende ik het volledig. Daarna knipte ik het voorpand ongeveer diagonaal door en voorzag een centimeter naadwaarde aan deze halve voorpanden.

Ik legde het linkerpand op het rechterpand zodat de schuine linkernaad een beetje over de schuine rechternaad komt (klinkt ingewikkelder dan het is, bekijk het T-shirt even goed, dan zie je wel wat ik bedoel). De twee panden stikte ik op persvoetbreedte aan elkaar. Zo recht mogelijk want schots en scheef is niet de bedoeling... Aan de hals werkte ik met een beleg. De mouwtjes plooide ik gewoon naar binnen en ik stikte een boordje met een tweelingnaald. Idem voor de afwerking van de heupboortjes...


En, het stofje lijkt wel gemaakt om samen met mijn oorbelletjes en ring, gemaakt door Creazusje An, te dragen!


Dochterlief wil met haar stofje hetzelfde T-shirtje. Graag in twee kleuren. Even zoeken naar een tof basispatroontje en haar zomergarderobe kan ook aangevuld worden met wat glitter!


Naaisgroetjes van TinneV
(Altijd blij met een reactie...)

Patroon: combi van de Dusty en Harley top uit La Maison Victor, overgoten met een eigen sausje. 
Oorbellen: van de hand van Creazusje An

36 opmerkingen:

  1. Wauw Tinne! Er zit een designer in jou! Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar mooi gedaan, joh, echt schoon gerief, hmmhmmhmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele toffe mix en match!
    Groetjes Daisy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I like sparkle and glitter! Mooi met dat naadje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi! Precies waar ik van houd: basic met een kleine twist.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Reacties
    1. Dan moeten we dringend nog eens een naai(machine)date plannen. Al dan niet in de buitenlucht🙌😀

      Verwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Superleuk gedaan, ga ik zeker ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt. Het is zo eenvoudig en het maakt een t-shirt toch net weer anders...

      Verwijderen
  9. Meant to match met je juweeltjes. Heel leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel leuk!!!
    Het moet niet altijd ingewikkeld te zijn om superknap te zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!