vrijdag 12 januari 2018

The flight of the "white cranes"... en een jurk uit discussiestof...

Nancy's hart liep meteen over toen deze Mies en Moos viscose tricot bij Dot, haar stoffenwinkel, toekwam... Ze was lyrisch over kwaliteit, de aparte kleur, de kraanvogels... (waarover later meer ;-)). 

Het plezante voor mij was dat ik er mijn schaar in mocht zetten!
Ik probeerde nog even creatief en out of the box te denken te zijn maar mijn brein en gevoel bleven me sturen naar iets eenvoudigs met drapage... Gek dat een mens zoiets concreets kan voelen, niet waar? En ook DEZE jurk bleef zich opdringen. Wie ben ik om  mijn intuïtie te negeren?

Deze foto vat de subtiliteit van de kleur van de stof nog het best... Nancy kon ze niet exact beschrijven en ook vriendinnen die zich over de stof bogen, hebben er een verschillende mening over. Deze ging van oud-roos over licht hazelnoot tot taupe... Er wordt zelfs een vleugje goud in gespot!!! Dat vind ik dus leuk: een jurk om over te discussiëren :-). Hoe zou jij de kleur(en) benoemen???

Ikzelf kwam uit op nude taupe en volgens een LINK naar "dediediehetkunnenweten" die Nancy met stuurde is het "blooming dahlia" of misschien "almost mauve". In elk geval: mega trendy want één van dé kleuren voor lente/zomer 2018! Yes! 

Terug naar mijn patroonkeuze: 

Voor de waterval en de mouwen koos ik het zelfde patroon als HIER en HIER. Een heel goed patroontje vind ik: de waterval stroomt niet voortdurend averechts naar buiten als je voorover beugt. 
Geraak je niet aan dit patroon (altijd welkom om het bij mij over te tekenen;-)) dan kan een ander natuurlijk ook dienen! 
Om de jurk te laten "blousen"  verbreedde ik opnieuw dit gratis patroon

En voor een mooie taille gebruikte ik nog eens DEZE  geweldige elastische rimpelband. 




Ik las en hoorde elders van kreukjes in viscose... Dat heeft deze stof nauwelijks. Het voordeel van tricot waarschijnlijk? Deze dunne viscose tricot valt enorm soepel en zacht. Wast gelijk ne zakdoek en rimpelt haast niet...  Ideaal lente en zomergerief alvast!

Ik zei bijna: end well, all well...

Ware het niet dat er nog te discussiëren valt...


Die kraanvogels, zijn dat wel witte kraanvogels??? Zijn het niet eigenlijk zilverreigers?


De ene stoffenwinkel heeft het nl. over "cranes" (kraanvogels) en de andere over "egrets" (zilverreigers)! Of zijn witte kraanvogels gewoon zilverreigers? Heeft iemand van jullie misschien ornithologische ambities? Ik zou dit probleem nl. toch wel graag opgelost zien ;-). 

Naaisgroeten van TinneV! 

De stof werd gesponsord door stoffenwinkel Dot. Heel fijn natuurlijk maar ik blog enkel positief als ik echt tevreden ben! En dat ben ik in dit geval absoluut!

9 opmerkingen:

  1. Welke vogel het ook mag wezen, je straalt erin! <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Als nu nog iemand kan laten weten welk vogeltje er op mijn jurk sta, ben ik helemaal een zonnetje ;-)

      Verwijderen
  2. Een heel mooi kleedje en het lijkt me ook super te zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt. het is een zalige stof en jurk om te dragen. Meteen ook één van mijn eerste jurken die ik zonder kousen zal aan doen binnenkort ;-)!

      Verwijderen
  3. Heel mooie stof en een prachtig kleedje, alweer fantastisch gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zeg zilverreigers, én een fantastisch mooie aanwinst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!