vrijdag 19 mei 2017

Lars jas in softshell


De aankondiging op de lagere school dat de kinderen zoveel mogelijk in het blauw naar school moesten komen voor wereldwaterdag én de confrontatie met mijn stoffenvoorraad zorgden voor een kortsluiting in mijn hoofd. En zo besliste ik - waar haalde ik het toch? - een week voor de deadline om even een nieuwe Lars jas van Zonen09 te naaien voor de zoon. Deze keer in softshell ... en zonder voering ... (kwestie van mezelf niet te veel druk op te leggen!)



De buitenkant van de jas ging als een fluitje van een cent, maar over de afwerking langs de binnenkant heb ik uren liggen (zoiets gaat hier steevast ten koste van een degelijke nachtrust!) tobben. Even overwoog ik om alle naden op de Franse wijze te naaien, zodat ze niet zichtbaar zouden zijn. Maar dat plan gooide ik bij het bekijken van de kraag wijselijk overboord.

Ik besloot dan maar een beleg te tekenen voor de kraag en de voorpanden, op basis van de originele patroondelen van de binnenvoering. En dat werkte ... de jas is grotendeels met de naaimachine en overlock in elkaar gestoken, maar om toch geen lelijke (!) zichtbare stiksels langs de buitenkant te hebben, naaide ik het beleg van de kraag met de hand vast ... een heel karwei!
 De voorpandbelegdelen kon ik langs de ene kant in de ritsdelen verwerken en onderaan en bovenaan naaide ik ze vast in de zoomboord en het kraagbeleg. Enkel de zijkant die niet aan het ritsdeel grenst kon ik nergens in vastnaaien ... Dan maar afwerken met een oranje paspel! Op bovenstaande foto kan je zien dat het beleg niet helemaal vasthangt ... maar storen doet het niet. Omdat het boven- en onderaan wel vast zit, verdraait het nergens. En het voordeel van de softshell is dat die aan de binnenkant ook mooi oogt. 



So, mission accomplished! Ik haalde de deadline! En de zoon kon blauw naar school! Bovendien is hij zichtbaar in het verkeer, want ik gebruikte deze keer een reflecterende paspel in de mouwen, de zak én de kap (waarvan we straal negeren dat ik de kamsnaps verkeerd bevestigde, oeps!).



Nu, enkele weken later, weet ik toch niet goed meer wat te denken van die softshell ... Ik heb het gevoel dat de stof magnetische krachten op vuil (een lekkend ijsje, groen van de bomen, ...) uitoefent ... De jas werd al veel gedragen, maar in het weekend heeft hij toch ook al veel rondgedraaid in de wasmachine!

Naaisgroetjes van Tine!

26 opmerkingen:

  1. Heel mooi! Leuk voeringsstofje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi! Ik kocht mij ook al softshell maar tob nog steeds over welk patroon van jas ik zou gebruiken. Dus de naden vd softshell zie je hier wel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Je ziet de meeste naden inderdaad, maar ik heb ze met de overlock afgewerkt, waardoor het netjes toont. Het voordeel van de belegdelen die ik gebruikte is dat je de naden die anders het meest in het zicht zouden komen toch weggestopt zijn.

      Verwijderen
  3. Goed dat hij tenminste in de wasmachine kan dan! Ik vind het een geweldige jas, tof idee, dat beleg met die paspel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik ben er ook echt blij mee hoor! Mocht hij nu nog wat langer proper blijven, dan was het helemaal top ;) !

      Verwijderen
  4. Super leuk, die jas. Origineel ook zo zonder voering, maar toch mooi afgewerkt zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Gek dat we dat allemaal zo belangrijk vinden, he, hoe die binnenkant eruit ziet! Toen ik nog niet naaide keerde ik geen enkel kledingstuk binnenstebuiten ... nu daarentegen 😉

      Verwijderen
  5. Mooi hoor! Ik wilde de Cicero gaan maken met softshell, maar deze lijkt me nog mooier. Of kan beide?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat beide wel kunnen. De Cicero maakte ik zelf nog niet ... de Lars zit zo als gegoten, dat ik nog niet varieerde!

      Verwijderen
  6. Waauw, ik vind hem superknap, lijkt me echt een werk van verschillende weken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En 3 avonden doorwerken deed hem het! Druk van buitenaf helpt wel bij mij.

      Verwijderen
  7. Zomaar eens efkes een nieuwe jas?! Goe zot! Ik stel dat al een jaar of 2 uit :p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet doen, uitstellen is echt niet nodig! Een jas wordt zo vaak gedragen dat je er zelf massa's voldoening uithaalt!

      Verwijderen
  8. Weer supermooi Tine!
    Net zoals Flaflinko stel ik de jas al een jaar of twee uit. Lijkt me echt een heel karwei! Maar ik kocht me al een sofshell voor de jas, je bent me aan het overtuigen om eraan te beginnen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, prachtige jas! Ik hoop dat onze zoon ooit in een tijdperk komt dat hij niet alles zo snel stuk krijgt. Dan naai ik hem met plezier een nieuwe jas. Maar voorlopig geniet ik lekker van jou mooie foto's ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Dat snel stuk krijgen is hier ook herkenbaar hoor. Ik naaide voor de oudste zoon ook een Lars jas waarvan de zak doorgescheurd is ... Er had iemand aan getrokken op de speelplaats ;) ... Die jas ligt nu op de operatietafel ;)!

      Verwijderen
  10. Een hele uitdaging met een super super mooi resultaat !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super mooi! En niet echt een project om last minute met deadline te maken �� dus veel respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik wil ook een Lars in softshell maken. Zou jij hel in mijn plaats voeren of afwerken zoals deze versie. Hij is bedoelt voor de regenachtige lentedagen maar weet niet of hij dan warm genoeg is zonder voering.

    Grt Evi

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Inderdaad prachtig jasje! Ik wil me er ook eens aan wagen, maar vraag me 2 dingen af (lees: ik vraag me voorlopig nog maar 2 dingen af 😉); welke naald gebruik ik best en moeten die stukken overlocked worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik kocht softshell voor de lars-jas en knipte gisteren alle patroondelen in softshell. De belegdelen knipte ik dus ook in de softshell maar voel dat de naden daardoor wel erg dik zullen worden (4 lagen onderaan en naad aan rits). ik was eigenlijk van plan de hele jas te voeren met tricot zoals bij de originele versie (die ik 2 jaar geleden ook al eens maakte maar dan in canvas). ik zie hier dat
    jullie de belegdelen in tricot doen en de jas niet voeren. lijkt jullie dat een beter plan dan het mijne?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!